حكايات بشوفها وبتأثر فيا... سواء واقعية أو خيالية... وأهي كلها حكايات

الأربعاء، 16 يونيو 2010

حكايتي أنا !!!


من أنا؟؟
حكاية من الحكايات.... ليست منكم... ولم تكن ببعيدة أو غريبة عنكم... أحيا في حارة من حواري الدنيا الضيقة الواسعة... الضيقة في عيني... الواسعة في متاهاتها
تأخذني رياح.... وتأتي بي رياح أخرى.... ولم أجد استقراري ولا هنائي بين أي رياح
أعيش حياتي دائماً قلقة متشككة مما يخبئه لي مستقبلي المجهول
ودائماً يصدقني احساسي وخوفي وشكوكي
لا أعلم إن كان هذا رضا من الله... أم غضب منه علي... أم أنه سخرية من سخريات القدر من نفسي الضعيفة الهشة التي لا تقوى على كسر أي ظروف أو صعاب تمر بها....
فأنا أعيش أضرب في بيداء الحياة... وأحيا في العذاب مرتين.... مرة بإحساسي ومرة بواقعي

افتقد دايماً لأي نوع من أنواع السعادة
لم توفق نفسي في أي صلة أو علاقة لي سواء بأحبابي أو أهلي أو أصحابي

هل هذا هو سوء اختيار أم سوء حسن الظن
لو سوء اختيار فنحن لا نختار أهالينا
ولا حتى نستطيع أن نختار أحبابنا فقلوبنا وحدها هي التي تختار
ولا نستطيع أن نختار أصدقائنا فالظروف والمواقف هي التي تضعهم في طريقنا

أم أنها سوء طيبة

هل هي الطيبة الزائدة ووفائنا وحسن النية والتصرف بطبيعتنا وبرائتنا هي التي تجلب لنا عذابنا وعذاب قلوبنا

أم هذا من طبع الزمان
الغدر والجرح والانكسار

هناك 6 تعليقات:

سعدية يقول...

ربنا يسعد ايامك وينورلك طريقك

انا سعيدة جدا بزيارتك وكلماتك الرقيقة

اتمنى لك كل الخير والسعادة ان شاء الله

romansy يقول...

ان شاء الله تقدرى تحققى كل اللى تتمنيه
قريب هى الدنيا كده لازم نستفاد من تجاربنا علشان اكيد الجاى احسن

شوية قهوة يقول...

هية الدنا كدة
بس المفروض ان احنا نحاول نقف في وشها ونتحداها
شكرا لزيارتك اسعدتني جدا

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نعم مش كل حاجه حوالينا بنختارها ، وفى كتير أمور مكتوبه علينا .

لكن ليكن الواحد منا أفضل ..

ليس على المرء أن يتمنى أن تكون الظروف أفضل بل يتمنى أن يكون هو أفض

حياتى نغم يقول...

أن يكون هو أفضل .

وعلى قدر المستطاع نحاول نشوف الجانب الحلو فى حياتنا .

كل شىء فى الدنيا له ميزات وعيوب .

ونحاول نخطف أى لحظه حلوه بس بشرط بدون ما تندمنا بعدها .

حاولت أدردش معاكى يا حكايه :)

غير معرف يقول...

ربنا يرزقك السعاده
ويسعد ايامك
بوست حلو اوى
بس فيه شجن
تحياتى